شذا صباغ؛ طراحی جواهرات با فناوری و داستان های کهن

شذا صباغ؛ طراحی جواهرات با فناوری و داستان های کهن

طراح سعودی: قدرت زن الهام بخش است
شنبه, 31 اوت, 2019 - 15:30
لندن: عبیر مشخص
شذا صباغ طراح جواهر اهل سعودی است که از ذوق خاصی در حرفه خود برخوردار است. او می گوید هر قطعه دارای انرژی خاصی است که به صاحب آن منتقل می شود.

شذا در گفتگو با «الشرق الاوسط» افزود «حرکات و انحناها و برآمدگی های بدن زن الهام بخش او برای طراحی دست بندهای بزرگ است.. این برآمدگی ها همچون امواج دریا و حرکت طبیعت است که در قالب یک قطعه جواهرات در دست زنان می درخشد و به آنها «قدرت و انرژی» می بخشد».

صباغ کار مدلسازی جواهرات را با استفاده از فناوری مدرن آغاز کرد. او مدرک کارشناسی ارشد و دکترای خود را از دانشگاه های انگلستان اخذ کرده است.

او گفت «در رشته طراحی و مدلسازی با نرم افزار در دانشگاه کاونتری تحصیل کردم. موضوع پایان نامه کارشناسی ارشد درباره مروارید و مرجان دریای سرخ بود که نحوه تشکیل و استخراج و استفاده از آنها را در ساخت جواهرات بررسی کردم».

او کار مدلسازی را در ۲۰۰۶ آغاز کرد و در شعبه موسسه گوهرشناسی آمریکا در لندن تحصیل کرد و شش ماه در کارگاه ها و کلاس های گوناگون شرکت کرد تا با شیوه معرفی و طبقه بندی سنگ ها آشنا شود.

او سپس به حوزه فناوری مدرن و طراحی سه بعدی جواهرات گرایش پیدا کرد.

شذا افزود «این فناوری در آغاز کار جدید و پر هزینه بود. اما بعدها تحصیل خود را در حوزه مدلسازی جواهرات با دست و از طریق نرم افزار در مقطع دکترا در کالج مد لندن ادامه دادم و بیشتر روی بدن و حرکت بدن زن تمرکز کردم».

او گفت «در اوایل اشتباه می کردم اما بعد تصمیم گرفتم که یک شیوه خاصی را انتخاب کنم و بالاخره رفتم سراغ مدلسازی سه بعدی و با لیزر».

بحث فناوری های مدرن که پیش آمد از او پرسیدم آیا دوره طراحی دستی به پایان رسیده ؟ او گفت «شما نمی توانید طراحی دستی را کنار بگذارید. هر قطعه ای که از دستگاه پرینتر سه بعدی بیرون می آید باید آن را چند ساعتی با دست تمیز کرد و از آن نمونه قالب گیری شده با موم درست کنی. بعد هم نوبت ریخته گری می رسد. شما تا به مدل نهایی برسی باید چند مرحله مهم دستی از جمله تمیزکاری و برق انداختن قطعات را انجام بدهی که همه اینها با توجه به خود قطعه و سایز و شکل آن زمان می برد. من مدلسازی را با نرم افزار انجام می دهم اما برش دهی و تمیزکاری و برق انداختن را دستی».

هر قطعه جواهرات شذا صباغ داستانی دارد. اما شذا می گوید که حرکت طبیعی بدن زن الهام بخش مدل و شکل هر قطعه است. حکایت هر قطعه از همین نقطه آغاز می شود.

مدل های محدودی در صفحه اینستاگرام صباغ منتشر شده که برخی همچون مجسمه های فنی پیچیده و برخی بسیار بزرگ هستند که فقط به درد مناسبات ویژه می خورد.

شذا می گوید «این قطعات بسیار بزرگ هنری هستند و تنها برای تئاتر یا مناسب های ویژه طراحی شده اند».

او افزود «البته مدل های دیگری هستند که می توان آنها را در زندگی روزمره پوشید. جواهرات الماس نشان یا طلا که یا دستبند هستند یا النگو یا انگشتر».

یکی از قطعه های جالب توجه صباغ انگشتری است که به شکل توپ طلایی طراحی شده است. انگشتر دارای آویز الماس نشانی است که به شکل یک پری دریایی عجیب و غریب ساخته شده.

او در مورد این مدل خاص می گوید «انگشتر بلقیس (ملکه سبا) نام دارد. این انگشتر خریداران بسیاری دارد. نام انگشتر را بلقیس گذاشتم چرا که بلقیس دارای شخصیت قوی بوده و از شکوه و جاه و قدرت برخوردار بود. او بنیانگذار یک سیستم دموکراتیک بود. خب نام این انگشتر را بلقیس گذاشتم تا بیانگر قدرت زنان باشد. چرا اسم بلقیس را روی انگشتر گذاشتم. دلیلش ساده است. دست زن در مکان های عمومی بیشتر جلب نظر می کند. مثلا زنان در خلیج پیراهن یا مانتوی آستین بلند می پوشند و تنها دست پیداست».

از او درباره ایده ها و مفاهیم طرح هایش می پرسم. آیا فکر می کنید که پیام و ایده های شما به مشتریان منتقل می شود؟ آیا مشتریان جذب مدل جواهر می شوند یا ایده آن؟ «برای مثال انگشتر بلقیس را در نظر می گیریم. همه خریداران از طرح و ایده آن خوششان آمد و متوجه شدم که همه آنها از شخصیت قوی برخوردارند. یکی از خانم ها انگشتر بلقیس را در یک مراسم بسیار مهم پوشیده بود و امیدوار بود که به پست شغلی مهمی دست پیدا کند. بعدش به من گفت که حس کردم در آن مراسم شخصیت متفاوت و قوی داشتم. خب گویی حسی که من می خواستم منتقل کنم به آنها رسیده و گویی آنها یک قطعه هنری پوشیده اند که با آنها حرف می زند و انرژی می دهد».

پیشنهاد ما

چند رسانه‌ای