«فیفا» برای لغو جام جهانی ۲۰۲۲ در قطر منتظر چیست؟

«فیفا» برای لغو جام جهانی ۲۰۲۲ در قطر منتظر چیست؟

ساندی تایمز فاش کرد: قطر در ازای کسب میزبانی جام جهانی ۲۰۲۲، به فیفا ۸۸۰ میلیون دلار رشوه داده‌است
دوشنبه, 11 مارس, 2019 - 13:15
لندن: الشرق الاوسط
به نظر می‌رسد پشت پرده داستان پیروزی قطر در کسب امتیاز میزبانی جام جهانی ۲۰۲۲ پایانی ندارد، به طوری که در تازه‌ترین گزارش منتشر شده از سوی ساندی تایمز، اعلام شده مسئولان قطری برای اطمینان از رسیدن به میزبانی جام جهانی ۲۰۲۲، به فیفا به میزان ۸۸۰ میلیون دلار رشوه داده‌اند.


به گزارش الشرق الاوسط، نشریه مشهور بریتانیانی براساس اسناد فاش شده، اعلام کرده، قطری‌ها ۲۱ روز قبل از اعلام میزبان جام جهانی ۲۰۲۲، پیشنهادی ۴۰۰ میلیون دلاری به فیفا داده‌اند.


آن طور که پیدا است این مبلغ قرار بوده طی قراردادی که شبکه تلویزیونی الجزیره با فیفا بسته، پرداخته شود؛ شبکه ای که مالکیت آن متعلق به شیخ حمد بن خلیفه آل ثانی، امیر قطر، است.


براساس گزارش مذکور، از آنجا که مالکیت الجزیره در اختیار «شیخ حمد بن خلیفه آل ثانی» امیر قطر است، چنین اقدامی در تضاد آشکار با منافع فیفا بوده و ناقض قوانین داخلی آن است.


در این قرارداد همچنین ذکر شده در صورت رسیدن میزبانی به این کشور خاورمیانه ای، صد میلیون دلار دیگر به این قرارداد اضافه می‌شود که میزان آن را به ۵۰۰ میلیون دلار می‌رساند. علاوه بر این، ساندی تایمز به اسنادی دست پیدا کرده که نشان می‌دهد سه سال بعد از انجام رای‌گیری هم قطری‌ها ۴۸۰ میلیون دلار به فیفا پیشنهاد داده که در نتیجه فیفا مستقیماً ۸۸۰ میلیون دلار برای اهدای حق میزبانی این رویداد بزرگ از مسئولان متمول آنها، گرفته‌است. ساندی تایمز همچنین خبر داده این قرارداد مورد بحث، بخشی از تحقیقات پلیس سوئیس در خصوص پرونده فساد و رشوه مربوط به فیفا است.


این روزنامه بریتانیایی همچنین مدعی شد که قرار است ماه آینده میلادی نیز رقمی مولتی‌میلیون پوندی به حساب فیفا واریز شود که مربوط به همین توافق با شبکه تلویزیونی «الجزیره» است؛ بنابراین قطر حق میزبانی جام جهانی را از طریق رشوه‌هایی بالغ بر ۴۰۰ میلیون دلار بدست آورده و بدین ترتیب قوانین فیفا را نقض کرده‌است.


پیش از این نیز چنین ادعاهایی مطرح شده بود که فیفا هر بار از میزبانی قطر حمایت و اعلام کرده بود که این کشور آسیایی میزبان این مسابقات خواهد بود.


روزنامه دیلی تلگراف در این خصوص نوشت: اتهامات مذکور به احتمال فراوان شک و شبهات را در خصوص اقدام قطر به منظور خریداری حق میزبانی این تورنمنت که تا سه سال دیگر به میزبانی دوحه برگزار می‌شود را بیش از پیش قوت خواهد بخشید.


 زمزمه‌ها مبنی بر فساد و ارتشاء در خصوص اعطای حق میزبانی به قطر بلافاصله پس از اتخاذ این تصمیم در دسامبر ۲۰۱۰ آغاز و بدون وقفه ادامه یافت. 


روزنامه تایمز در سال ۲۰۱۴ مدعی شد که «محمد بن همام» رئیس فدراسیون فوتبال قطر که در سال ۲۰۱۱ به اتهام فساد مالی از کمیته اجرایی فیفا کنار گذاشته شد، برای حصول اطمینان از برنده شدن قطر در رای‌گیری دسامبر ۲۰۱۰ به مقامات ارشد فیفا ۳۰ میلیون پوند رشوه داده‌است. 


در این بین، «دامیان کالینز» رئیس کمیته دیجیتال، فرهنگ، رسانه و ورزش بریتانیا در مصاحبه با تایمز اظهار داشت که فیفا باید پرداختی‌های شبکه الجزیره را بلوکه کرده و تحقیقات خود را در خصوص قراردادی که «نقض فاحش قوانین به نظر می‌رسد»، آغاز کند.


فیفا از هر گونه اظهار نظری در خصوص اتهامات جدید ساندی تایمز، خودداری کرده‌است


این اتهامات باعث خواهد شد شک و شبهه در خصوص میزبانی قطر بیشتر و بیشتر شود و این سؤال دوباره مطرح می‌شود که آیا آنها واقعاً میزبانی جام جهانی را خریده‌اند یا به شایستگی آن را کسب کرده‌اند؟

پیشنهاد ما

چند رسانه‌ای