Report: Iran-based Political Influence Operation Bigger, Persistent

Report: Iran-based Political Influence Operation Bigger, Persistent

Thursday, 30 August, 2018 - 07:00
FILE PHOTO: Silhouettes of laptop users are seen next to a screen projection of Facebook logo in this picture illustration taken March 28, 2018. REUTERS/Dado Ruvic/Illustration
London - Asharq Al-Awsat
An apparent Iranian influence operation targeting internet users worldwide is significantly bigger than previously identified, Reuters has found, encompassing a sprawling network of anonymous websites and social media accounts in 11 different languages.

Facebook and other companies said last week that multiple social media accounts and websites were part of an Iranian project to covertly influence public opinion in other countries. A Reuters analysis has identified 10 more sites and dozens of social media accounts across Facebook, Instagram, Twitter and YouTube.

US-based cyber security firm FireEye Inc and Israeli firm ClearSky reviewed Reuters’ findings and said technical indicators showed the web of newly-identified sites and social media accounts - called the International Union of Virtual Media, or IUVM - was a piece of the same campaign, parts of which were taken down last week by Facebook Inc, Twitter Inc and Alphabet Inc.

IUVM pushes content from Iranian state media and other outlets aligned with the government in Tehran across the internet, often obscuring the original source of the information such as Iran’s PressTV, FARS news agency and al-Manar TV run by the Lebanese group Hezbollah, Reuters reported.

PressTV, FARS, al-Manar TV and representatives for the Iranian government did not respond to requests for comment. The Iranian mission to the United Nations last week dismissed accusations of an Iranian influence campaign as “ridiculous.”

The extended network of disinformation highlights how multiple state-affiliated groups are exploiting social media to manipulate users and further their geopolitical agendas, and how difficult it is for tech companies to guard against political interference on their platforms, according to Reuters.

In July, a US grand jury indicted 12 Russians whom prosecutors said were intelligence officers, on charges of hacking political groups in the 2016 US presidential election. US officials have said Russia, which has denied the allegations, could also attempt to disrupt congressional elections in November.

Ben Nimmo, a senior fellow at the Atlantic Council’s Digital Forensic Research Lab who has previously analyzed disinformation campaigns for Facebook, said the IUVM network displayed the extent and scale of the Iranian operation.

Facebook spokesman Jay Nancarrow said the company is still investigating accounts and pages linked to Iran and had taken more down on Tuesday.

“This is an ongoing investigation and we will continue to find out more,” he said. “We’re also glad to see that the information we and others shared last week has prompted additional attention on this kind of inauthentic behavior.”

Twitter referred to a statement it tweeted on Monday shortly after receiving a request for comment from Reuters. The statement said the company had removed a further 486 accounts for violating its terms of use since last week, bringing the total number of suspended accounts to 770.

“Fewer than 100 of the 770 suspended accounts claimed to be located in the US and many of these were sharing divisive social commentary,” Twitter said.

Google declined to comment but took down the IUVM TV YouTube account after Reuters contacted the company with questions about it. A message on the page on Tuesday said the account had been “terminated for a violation of YouTube’s Terms of Service.”

The organization does not conceal its aims, however. Documents on the main IUVM website iuvm.org said its headquarters are in Tehran and its objectives include "confronting with remarkable arrogance, western governments and Zionism front activities."

IUVM uses its network of websites - including a YouTube channel, breaking news service, mobile phone app store, and a hub for satirical cartoons to distribute content taken from Iranian state media and other outlets which support Tehran’s position on geopolitical issues.

Reuters recorded the IUVM network operating in English, French, Arabic, Farsi, Urdu, Pashto, Russian, Hindi, Azerbaijani, Turkish and Spanish.

Much of the content is then reproduced by a range of alternative media sites, including some of those identified by FireEye last week as being run by Iran while purporting to be domestic American or British news outlets.

For example, an article run by in January by Liberty Front Press reported on the battlefield gains made by the regime of Iranian ally Bashar al-Assad. That article was sourced to IUVM but actually lifted from two FARS news agency stories.

Liberty Front Press is one of the pseudo-US news sites exposed by FireEye.

FireEye analyst Lee Foster said iuvmpress.com, one of the biggest IUVM websites, was registered in January 2015 with the same email address used to register two sites already identified as being run by Iran. ClearSky said multiple IUVM sites were hosted on the same server as another website used in the Iranian operation.






Editor Picks

Multimedia